В моїй педагогічній діяльності
інструментом розвитку творчих здібностей я обрала позакласну діяльність, яка
здійснюється в декількох формах:
-
участь вихованців у позакласних заходах;
-
підготовка виступів агітаційних бригад,
лекторських груп тощо;
-
підготовка конкурсних робіт
інноваційного спрямування;
-
проектна діяльність учнів;
-
організація акцій, флешмобів тощо.
Такий підхід дає можливість максимально
збільшити шанси знайти для кожного вихованця оптимальну сферу діяльності для
розвитку його творчих здібностей. Крім
того, позакласна робота проводиться в різних тематичних напрямах, що також
дозволяє вихованцям обрати близьку сферу творчості чи порівняти їх.
Пріоритетним напрямом виховної роботи в
колегіумі є патріотичне виховання, метою якого є формування у молодого
покоління високої патріотичної свідомості, почуття любові до України, пошани до
видатних вітчизняних історичних діячів, готовності до виконання громадянських і
конституційних обов'язків.
В чому ж можливий розвиток творчості
особистості засобами патріотичного виховання? На мою думку, в основу
патріотичного виховання потрібно ставити національну свідомість та наголошувати
на усвідомленні безперечної цінності Батьківщини, тобто формувати особистість,
спроможну швидко реагувати на суспільні зміни та творчо підходити до
розв’язання проблем державності.
Саме тому патріотичному вихованню ми
приділяємо стільки уваги. Найбільшою гордістю колегіуму є рій «Січові
стрільці», який два роки поспіль з першого ж разу своєї участі у
військово-патріотичній грі «Джура» займає ІІ місце в обласному етапі змагань. Крім
військової підготовки, учні активно проявляють свою творчість, готуючи сучасну презентацію своєї команди в українському національному стилі. Таким чином
вихованці не просто знайомляться з народними традиціями, а й вчаться творчо їх
опрацьовувати та презентувати.
Крім діяльності рою, можна виділити ще
багато форм роботи з розвитку творчих здібностей патріотичного спрямування. Це – урочисті заходи до Дня захисника України,
Дня збройних сил україни та Дня української армії; вшанування героїв Небесної
сотні, героїв Крут, жертв Голодомору; проведення акцій та ярмарок на підтримку
воїнів АТО та постаждалих під час бойових дій співвітчизників; відзначення
державних, традиційних та релігійних свят тощо.
Близьким напрямом діяльності є
екологічне виховання, яке формує навички творчого підходу до природоохоронних
заходів. Яскраво презентує роботу цього напряму колективний творчий звіт
лідерів учнівського самоврядування колегіуму «Впорядкування парку-пам'ятки «Цілющі джерела» . Крім того, учні беруть участь у підготовці
природоохоронних рейдів та акцій, агітбригад, що пропагують здоровий спосіб
життя. Напиклад, агітботгада "Молодь обирає життя"
Здоровий спосіб життя неможливий без
спорту, а для вихованців колегіуму – ще й без спортивної творчості. Як це? А
просто! Ми беремо участь не просто в спортивних, а в творчих конкурсах
спортивного спрямування, наприклад, як такий, що ініціював Фонд братів Кличко.
Наші спортсмени презентували діяльність спортивної секції у кліпі "Баскетбол".
Разом з тим учні презентують свою
діяльність і в життєзбережувальному напрямі, тобто проводять роботу з
роз'яснення правил поведінки в різних життєвих ситуаціях, зокрема небезпечних
для життя. Найпоширенішою формою творчої діяльності вихованців є підготовка
агітбригади, наприклад, виступ команди колегіуму "Фортуна" на районних
змаганнях дружин юних рятувальників.
Досягненням творчої еліти колегіуму є
перемога в обласному конкурсі соціальної реклами. Презентуємо вам нашу відеороботу "Відповідальність починається з мене"
Оскільки школа все ж є осередком
навчання, то творчість ми намагаємося застосувати творчий підхід й до наукової
сфери діяльності. Позакласна робота знаходиться поза межами уроку, тому свій творчий підхід ми проявляємо під час підготовки до позакласних предметних
заходів та наукових конкурсів. Наприклад, в 2016-2017 н.р. група учнів
колегіуму взяла участь в Обласному медіафестивалі «Знання – дороговказ в майбутнє»
зі своєю роботою «Жувальна гумка – на сторожі здоров'я?» . Учні стали, до речі,
лауреатами фестивалю. Крім того, до цієї категорії творчої діяльності учнів під
моїм керівництвом можна віднести наші тематичні предметні виховні заходи.
Наприклад, урочистий захід, присвячений творчості М.Ю. Лермонтова (2015 р), свято
української мови "Є мова, є українці, є народ, є писемність..." «
(2016), захід із світової літератури "Любовь - волшебная страна" (2017) тощо.
Зрозуміло, творчість багато в чому межує
з відпочинком, розвагою, тому чималу кількість наших творчих зусиль ми спрямовуємо
на організацію заходів розважального характеру. Проте не можна применшувати роль
таких заходів у розвитку та формуванні творчих здібностей учнів, адже саме в
такому виді діяльності вони сміливо висловлюють свою думку та проявляють
таланти. Підтвердженням цих слів можуть бути гумористичні сценки, підготовані
учнями колегіуму до різноманітних свят:
Оскільки сам процес творчості є
неоднозначним, то і сама діяльність педагога-організатора в цьому напрямі є
специфічною. Навчити творчості не можна, проте можна дати навички та досвід
творчої діяльності, що за бажанням та потребою вихованця стануть підґрунтям для
подальшої самостійної творчості, підтвердженням чого може стати використання
моїми учнями отриманих навичок створення гумористичних кліпів поза межами нашої
спільної позакласної діяльності (порівняйте мою роботу до Дня вчителя та роботу президента колегіуму Мартинової Наталії до тижня безпечного інтернету).
Результативність досвіду: оскільки
кінцевим результатом, основною метою діяльності педагога-організатора є
досягнення найвищого з можливих рівня творчого розвитку учнів, формування
стійких уявлень про творчий підхід до вирішення повсякденних та нестандартних
питань, то відстеження результатів виховного впливу на вихованців можна
проводити протягом всього їхнього життя. Проте якщо підходити до цього питання
формально, то показниками результативності позакласної діяльності можуть стати
відзнаки та перемоги в різноманітних конкурсах та змаганнях творчого характеру . Серед них можна виділити:
Лауреати медіафестивалю для школярів «Знання – дороговкази у майбутнє»
- Перемога в обласному конкурсі соціальної реклами в рамках всеукраїнської інформаційно-профілактичної акції «Відповідальність починається з мене» (Додаток 1)
- Зайняте ІІІ місце в ІІІ (обласному) етапі Всеукраїнського конкурсу «Моральний вчинок» (Додаток 2)
- Перемога в обласному конкурсі соціальної реклами в рамках всеукраїнської інформаційно-профілактичної акції «Відповідальність починається з мене» (Додаток 1)
- Зайняте ІІІ місце в ІІІ (обласному) етапі Всеукраїнського конкурсу «Моральний вчинок» (Додаток 2)
- Зайняте ІІІ місце в районному етапі
Всеукраїнського фестивалю дружин юних пожежних (Додаток 3)
- Зайняте ІІІ місце в районному
фестивалі-огляді дитячої та юнацької творчості «Творчі паростки
Мелітопольщини-2016» у рамках районного проекту «Об’єднаймо Україну» (Додаток 4)
- Відзначення групи лідерів учнівського самоврядування лауреатами обласного медіафестивалю для школярів - 2016 «Знання - дороговкази у майбутнє» (Додатки 5-9)
- Відзначення групи лідерів учнівського самоврядування лауреатами обласного медіафестивалю для школярів - 2016 «Знання - дороговкази у майбутнє» (Додатки 5-9)
- Подяка відділу освіти Мелітопольської
райдержадміністрації запорізької області, виголошена колективу Терпіннівського
колегіуму «Джерело» за за створення належних умов для реалізації творчих
здібностей і обдаровань учнів (Додаток 10)
- Грамота Спілки громадських організацій
«Козацький полк» за високі досягнення у справі патріотичного виховання молоді (Додаток 11)
- Крім того, вагомим результатом роботи є самостійна творча діяльність учнів поза
системою роботи педагога-організатора, коли вихованці застосовують отримані
навчики творчої діяльності. Прикладом таких робіт може стати проект учнів 11
класу з психології «9 правил спілкування ділової людини».
Додатки:
Додатки 1-11: https://drive.google.com/drive/folders/0B1nqXk4OWYvZdll0R0xlcUt4OU0
Відео:
ttps://www.youtube.com/channel/UCwAWhEAiWHN2nXwjLS8MNqg
Комментариев нет:
Отправить комментарий